Szakmai leírás

Mi is az a TSMT?

Tervezett Szenzo-Motoros Tréning (TSMT) 

Tervezett, egyénileg tervezzük meg minden gyermekre, a vizsgálati eredmények alapján.

Szenzo, a szenzoros funkciókra /érzékelő/ hatunk. Auditív, vizuális, taktilis, vesztibuláris, propiocepctív, olfaktorikus.

Motoros, a mozgáson keresztül hat az idegrendszerre.

Tréning, edzéselméleti alapokra építünk.

 

A Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT) módszer a szenzoros integrációs terápiák csoportjába tartozó regressziós szemléletű komplex mozgásfejlesztő eljárás. A torna a nagy és finommozgások fejlesztésével érleli az idegrendszert.

A terápiában az ontogenetikus mozgásfejlődés állomásait követve strukturáljuk az idegrendszer hálózati kapcsolatait, az alkalmazott feladatok által normalizálódik az izomtónus, finomodik az egyes érzékelési csatornák ingerfelvétele és feldolgozása, javul a figyelem, az emlékezet, ügyesedik a mozgáskoordináció, javul a befogadó és kifejező nyelvi készség.

A tréninget minden esetben egy felmérés előzi meg a LongiKid©.

A LongiKid© Magyarországon egyedülálló és rendkívül részletes, neuro-szenzomotoros diagnosztikai eljárás, amely alkalmas a gyermek mozgásos és kognitív (értelmi), figyelmi fejlődésprofiljának megfigyelésére, amelyből azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érésének zavara.

A LongiKid© eszközrendszere saját fejlesztésű, 2013-ban Magyar Terméknagydíjat is nyert. Találhatóak benne játékok, mérőeszközök (hallásvizsgálat), az egyensúlyi rendszert tesztelő eszközök, szemészeti szűrőeljárások, valamint saját feladatlapok is, melyek a grafomotorika, a vizuális feldolgozás és nyelvi terület feladatait tartalmazzák. Az eszközök nagy része alkalmazható a vizsgálatban és a terápiában egyaránt.

Amennyiben a vizsgálat eredménye indokolja, egyéni  TSMT egyéni terápia megkezdése válhat szükségessé. Az  egyéni feladatsorokat (tréningeket) a szülő számára betanítjuk, amit a család a meghatározott szabályok szerint otthon gyakorol. A tréningek felépítettsége az edzéselmélet szabályait követve fokozatos, alkalmazkodik a gyermek egyéni teljesítményszintjéhez, fejlődési sajátosságaihoz.

 

Kinek ajánljuk, 3 hónapos kortól

12 éves korig

  • Autizmus spektrum zavar
  • ADHD, hiperaktivitás, figyelemzavar
  • Megkésett mozgásfejlődés
  • Megkésett beszédfejlődés
  • Részképesség gyengeség, tanulási zavarok
  • ICP
  • Regulációs zavarok, nehéz megnyugtathatóság
  • Szenzoros feldolgozási zavarok (SPD)
  • Viselkedésprobléma

A TSMT egyéni terápia hatásai

  • rendezettebb és harmonikusabb mozgás
  • elindítja/javítja a beszéd fejlődését
  • harmonikus, rendezett mozgás kialakulása
  • javítja a koncentrációt, figyelmet
  • egyensúlyérzék fejlődése
  • fizikai és koordinációs képességek javulása
  • tanulási folyamatok fejlődése
  • szabálytudat kialakulása
  • szem-kéz koordináció fejlődése
  • önkontroll, öntudat kialakulása
  • testvázlat, térbeli koordináció fejlődése
  • társas kapcsolatok pozitív befolyása
  • agresszív áldozati szerep eltűnés

Az organikus éretlenség tünetei

0-3 ÉVES KOR JELLEMZŐ TÜNETEI

Motoros

  • Táplálkozási, szopási nehézség
  • Eltérő izomtónus
  • Megkésett, eltérő mozgásfejlődés
  • Egyensúlyi problémák
  • Asszimetria a test két oldalának használata között
  • Csecsemőkori (primitív) reflexek tartós fennmaradása
  • Kóros együttmozgások
  • Éretlen finommotorika
  • Megkésett beszédfejlődés

Pszichés-kognitív

  • Alvászavar
  • Észlelési funkciók gyengesége
  • Rövid idejű figyelem
  • Beszédértési problémák
  • Eltérő kommunikációs igény
  • Megkésett beszédfejlődés
  • Megkésett pszichomotoros fejlődés
  • Szem- kézkoordináció hiánya, rövidsége
  • Gyenge motiválhatóság

Szociális

  • Nehéz megnyugtathatóság
  • Kötődési problémák
  • Csökkent, kiszámíthatatlan együttműködés
  • Nehéz irányíthatóság
  • Tiltás meg nem értése, be nem tartása
  • Akaratos, öntörvényű viselkedés
  • Agreszió
  • Autoagresszió
  • Dührohamok

3-7 ÉVES KOR JELLEMZŐ TÜNETEI

Motoros

  • Gyenge mozgáskoordináció
  • Pontatlan mozgás
  • Új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
  • Erőadagolási problémák
  • Diszpraxia
  • Éretlen grafomotorika
  • Beszédfejlődés problémája
  • Hiperaktivitás
  • Tic

Pszichés-kognitív

  • Figyelemzavar (rövid- és hosszútávú)
  • Információ feldolgozási zavar
  • Emlékezet gyengesége (rövid- és hosszútávú)
  • Belátáson, tapasztalaton alapuló gondolkodás késése
  • Ok- okozati összefüggések meg nem értése
  • Testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás, jobb  / bal gyengesége, éretlensége
  • Szorongás

Szociális

  • Beilleszkedés nehézsége
  • Szabályok betartásának nehézsége
  • Alkalmazkodás, együtt dolgozás nehézsége
  • Kiszámíthatatlan szabálykövetés
  • Gyenge kontrollfunkció
  • Segítségadás elutasítása
  • Gyenge feladat tudat, feladattartás
  • Feladathelyezetekből való kiszállás
  • Autizmus

KISISKOLÁSKOR JELLEMZŐ TÜNETEI

Motoros

  • Írásmozgás gyengesége, éretlensége
  • Mozgások, sportági alaptechnikák elsajátításának nehézségei

Pszichés-kognitív

  • Tanulási zavarok: Írásban, olvasásban, számolásban
  • Lassú, nehézkes tanulási tempó

Szociális

  • Áldozat, bohóc, agresszor

„Ezek a tünetek azért veszélyesek, mert a gyerekek az aktuálisan mozgósítható képességeivel rövidebb idejű, alacsonyabb minőségű teljesítményre / kooperációra képes, mint kortársai. Célirányos vizsgálat és terápia nélkül rögzül az a szint, ahol a tünetek először jelentkeztek.

Iskolai kudarcok, kapcsolati, önértékelési problémák, zavarok jelenhetnek meg. Mindez látványosan hat azon kompetenciák kialakulására és megerősödésére, amelyekre minden munkaerő piacra beilleszkedni akaró XXI. százdai embernek szüksége van.” (Forrás: Lakatos Katalin Ph.D.) 

 A TSMT terápiás módszer megalkotása

A Tervezett Szenzomotoros Tréningek (TSMT) és a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG) módszerek megalkotása Lakatos Katalin PhD (1962-2016) nevéhez fűződik.

Lakatos Katalin konduktornak tanult a Mozgássérültek Pető András  Nevelőképző és Nevelőintézetében a 80’ évek elején; úszó múltjából a vízhez szoros kapcsolat fűzte, amit a rábízott gyermekekkel terápiásan kívánt hasznosítani. Szerteágazó tanulmányokat folytatott nemzetközi színtéren, aminek hatására 1984-ben megalkotta a HRG módszert: koncepciója alapját hidroterápiás módszerek és a szenzoros integrációs terápia elmélete adta. A kialakított rendszert kezdetben a központi idegrendszeri sérült gyermekek megsegítésére használtamajd multidiszciplinális ismeretei hatására kiterjesztette elméletét és a kapcsolódó gyakorlatot más típusú – eltérő idegrendszeri fejlődést mutató – gyermekek irányába: figyelmi problémák, hiperaktivitás, tanulási nehézségek, megkésett mozgás- és/vagy beszédfejlődés beszéd, autizmus, stb.

A  HRG vízi terápia alkalmazása mellett Katalin létre hozta az azonos koncepcióra épülő, de tornatermi körülmények között alkalmazható TSMT módszert, melynek egyéni és csoportos változata is létezik.

A módszerek alkalmazását minden esetben neuroszenzomotoros vizsgálat előzi meg, melynek megalkotása szintén Lakatos Katalin nevéhez fűződik: 2006-ban doktori értekezése az általa kialakított Állapot- és mozgásvizsgálathoz kapcsolódott, mely elismert vizsgálómódszer lett; 2011-től korai haláláig intenzíven dolgozott a Longitudinális Komplex Vizsgálat létre hozásán.

Az Állapot- és mozgásvizsgálat kézikönyvként 2000-ben jelent meg először. Az akkori magyarországi gyakorlatban az egyes területeken alkalmazott tesztek alapvetően a magasabb idegrendszeri szinten szabályozott funkciók vizsgálatára koncentráltak vagy a gyermekek teljesítményének elemzésében csak bizonyos részterületekre fókuszáltak, nem véve figyelembe a funkciókra befolyást gyakorló alacsonyabb idegrendszeri szintek állapotát. A vizsgálat újszerűségét az oki gondolkodás adta, mely a felmérés feladatai révén képet alkot az organikus éretlenséget okozó háttérműködések minőségéről. Az úgynevezett „kéreg alatti teljesítmények” az idegrendszer funkcióinak hierarchikus felépítettsége révén alapvetően hatnak a magasabb szintek, az összetettebb, bonyolultabb szervezettségű területek működésére.

A gyermek mindennapi általános tevékenységei és az iskolai teljesítménye is az említett szintek egymást meghatározó működési összhangjának eredményei. Ahhoz, hogy ügyesen, okosan, könnyen alkalmazkodva, koordináltan mozogva, kiegyensúlyozottan tudjon viselkedni, minden terület optimális működésére szükség van.

A neurodiverzitás általános jelenség; amíg nem zavarja a teljesítményt, elfogadhatóak az egyes személyek közötti különbségek, amikor azonban ez nehézséget okoz bizonyos területek funkcióiban, az egyén segítségre szorul. A speciális megsegítést igénylő neuroszenzomotoros eltérések felfedezésében segítenek a fent említett vizsgálatok.

A vizsgálatok és a TSMT terápiák rendszerének kiemelkedő jelentőségét a szemlélet (tünetek oki megközelítése) és az eltérések korrekciójára alkalmas terápiás eljárások egysége adja.